Technik mechatronik 311410
Podział godzin na przedmioty |
klasa 1 |
klasa 2 |
Absolwent/Absolwentka szkoły kształcącej w zawodzie technik mechatronik powinien/powinna być przygotowany/przygotowana do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- montowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonywania rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonywania konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
- eksploatowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
- tworzenia dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych;
- programowania urządzeń i systemów mechatronicznych.
Film nagrany na zajęciach klas 2,3,4. Prezentuje zajęcia praktyczne w ramach kształcenia w zawodzie Technik mechatronik realizowane w naszej szkole.
Kształcenie w zawodzie technik mechatronik odbywa się w dwóch kwalifikacjach.
ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
- Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
Uczeń/Uczennica:
- wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych;
- dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn;
- dobiera materiały konstrukcyjne;
- rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej;
- dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych;
- ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu;
- dobiera techniki łączenia materiałów;
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych;
- wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych;
- kontroluje jakość wykonanego montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.
- Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Uczeń/Uczennica:
- wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
- wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego;
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne;
- rozróżnia parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
- dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonuje pomiary podstawowych wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych;
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
- ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu;
- wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
- kontroluje jakość montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
- sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją.
- Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Uczeń/Uczennica:
- określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego;
- dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych;
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu;
- wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- kontroluje jakość montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.
4. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń/Uczennica:
- wyjaśnia budowę oraz zasadę działania urządzeń i systemów mechatronicznych;
- rozpoznaje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne;
- rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych;
- instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów;
- określa metody sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych;
- podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania mediami roboczymi;
- uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją;
- wykonuje regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych;
- sprawdza działanie urządzeń i systemów mechatronicznych.
- Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń/Uczennica:
- rozróżnia i dobiera metody konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
- monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych;
- przygotowuje materiały, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji;
- wykonuje konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych;
- wykonuje wymianę elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych;
- ocenia jakość wykonanych prac związanych z konserwacją urządzeń i systemów mechatronicznych.
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
- Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń/Uczennica:
- ustala zakres prac eksploatacyjnych;
- dobiera metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
- przestrzega zasad obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych;
- określa zasady instalacji oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów;
- posługuje się oprogramowaniem do programowania, wizualizacji i symulacji procesów;
- uruchamia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych;
- nastawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych;
- nastawia parametry układów napędowych;
- posługuje się instrukcją serwisową podczas lokalizowania uszkodzeń urządzeń i systemów mechatronicznych;
- ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych;
- lokalizuje uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych;
- dobiera narzędzia do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych;
- dobiera części, podzespoły do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych, korzystając z katalogów i dokumentacji technicznej;
- wymienia uszkodzone elementy, podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną.
- Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń/Uczennica:
- stosuje zasady rysowania schematów układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych;
- stosuje zasady rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych;
- stosuje zasady rysowania schematów układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych;
- sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD/CAM;
- opracowuje dokumentację montażu i demontażu urządzeń i systemów mechatronicznych;
- opracowuje dokumentację eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych.
- Podstawy programowania urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń/Uczennica:
- interpretuje instrukcje w językach programowania stosowanych w układach sterowania;
- przestrzega zasad tworzenia programów do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania;
- interpretuje programy napisane w językach programowania dla urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania;
- modyfikuje program do sterowania urządzeniami mechatronicznymi na podstawie opisu graficznego lub procesu technologicznego;
- posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń mechatronicznych;
- testuje działanie programów dla urządzeń mechatronicznych;
- sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych;
- zmienia parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych.