Poznaj Polskę 2022

Możemy pochwalić się kolejną, udaną realizacją projektu w ramach przedsięwzięcia Poznaj Polskę, współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Od 8 do 10 listopada młodzież z naszej szkoły wybrała się na wycieczkę do Gdańska. Szczęśliwcami okazali się uczniowie klas 2i, 2ei, 3s, 4iag, 4egg, a opiekę nad nimi sprawowali Monika Bochan, Agnieszka Roszkowska i Kamil Kobyliński.

Rozpoczęliśmy od zwiedzania Gdańska – miasta w zasięgu obwarowań XVII w. W rolę przewodników wcielili się sami uczniowie, którzy wcześniej poznali miejsca, ich historie, a potem zaprezentowali wiedzę i ciekawostki swoim kolegom. Zwiedziliśmy Bazylikę Mariacką i obejrzeliśmy pokaz teatru figur zegara astronomicznego. Podczas długiego spaceru podziwialiśmy Kaplicę Królewską, Długie Pobrzeże, ul. Mariacką, ul. Długą przechodząca w Długi Targ – część reprezentacyjnej Drogi Królewskiej, Ratusz Głównego Miasta; Dwór Artusa, Fontannę Neptuna, Złotą Kamienicę, Dom Uphagena, Gmach Wielkiej Zbrojowni, Bramę Zieloną, Bramę Szeroką – Żuraw, Brama Wyżynną stanowiącą niegdyś główną bramę wjazdową do miasta, Bramę Złotą, Wieżę Więzienną i Katownię.

W Muzeum II Wojny Światowej uczniowie obejrzeli wyjątkową wystawę przedstawiającą polskie doświadczenie wojny w trzech blokach narracyjnych: „Droga do wojny”, „Groza wojny” oraz „Długi cień wojny”.

W Muzeum Gdańska uczestniczyliśmy w pierwszym wykładzie w ramach Akademii Bursztynu. Dowiedzieliśmy się w jakich warunkach powstawał i gromadził się bursztyn, jaką rolę w rozprzestrzenieniu bursztynu odegrały lądolody, jak bursztyn trafił do osadów plaż bałtyckich oraz gdzie występują największe nagromadzenia bursztynu.

Wieczorem zajechaliśmy do Sopotu by przywitać się z morzem. Spacer po molo w nocnej scenerii to wyjątkowe przeżycie, choć bursztyn trudniej było znaleźć 😉

Drugi dzień rozpoczął się w Gdańsku Oliwie, gdzie zwiedzaliśmy zespół pocystersko-katedralny, tj. archikatedrę, skrzydła i mur klasztorny, szafarnię, oranżerię i piękny ogród. W katedrze wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu organowego. Zaskoczył fakt, że nie była to tylko muzyka klasyczna.

 

W Pałacu Opatów (Muzeum Narodowe w Gdańsku Oddział Sztuki Nowoczesnej) obejrzeliśmy wystawę „Fangor. Poza obraz”. Wrażenia artystyczne? Nowe, ciekawe, nie do końca zrozumiałe…

Kolejny, zaplanowany punkt edukacyjny, to Europejskie Centrum Solidarności. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Placu Solidarności, Pomnika Poległych Stoczniowców i Bramy Stoczni Gdańskiej. W takiej scenerii zgłębialiśmy historię Solidarności oraz zmian, jakie dokonały się pod jej wpływem w Europie Środkowej i Wschodniej. Wystawa zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie.

Na Górze Gradowej czekały na nas dodatkowe atrakcje – zwiedzanie zabytkowego fortu i ekspozycji historycznych oraz punkt widokowy przy czerwonym Krzyżu Milenijnym. A wieczorem, w ramach projektu „Helios dla szkół”, obejrzeliśmy wzruszający i inspirujący film „Johnny”.

Trzeciego dnia młodzież z zaangażowaniem uczestniczyła w warsztatach projektowania i druku 3D SPiNDay w Centrum Nauki Hevelianum. To była cenna lekcja praktyczna, zwłaszcza, że wszystkim udało się zaprojektować i wydrukować trójwymiarowy model.

 

Zwiedziliśmy również Ośrodek Kultury Morskiej – Oddział Narodowego Muzeum Morskiego. W tej nowoczesnej, interaktywnej przestrzeni, z komputerowymi symulatorami oraz basenem ze zdalnie sterowanymi statkami, bawiliśmy się jak dzieci 🙂

To były trzy dni intensywnego zwiedzania, wielu doznań artystycznych i skrajnych emocji oraz nauki opartej na doświadczeniach. Tu przeszłość mieszała się ze współczesnością, a nauka z twórczością. Tak właśnie warto się uczyć!